12h Sebring 25.3.2023

V sobotu jsme se zúčastnili Special Eventu na Sebringu hned ve dvou posádkách.

Losem se určilo složení a umístění ve vozidlech – Retro Motorsport 1 startovalo ve složení Marek Liolias, Aleš Kaňák a hostující Petr Nezhyba, Retro Motorsport 2 startovalo s jezdci Josef Vaculčík, Ladislav Toth a Jan Mild.

V kvalifikaci se oběma týmům vlastně již tradičně nedařilo. Víme, že není až tak klíčová a proto 37. respektive 32. pozice ze 46 startovních vozů byla uspokojivá.

Posádka prvního vozu od začátku nasadila ve svém splitu odlišnou taktiku dvojstintů. Každý jezdec si tedy odkroužil takřka dvě hodiny v kuse, druhý vůz jel hodinové stinty. Retro 1 jelo od začátku vysoké tempo a především díky ostražité jízdě se vyhnuli problémům se soupeři. Oba týmy určitě těžily i z absence placek LMP, ovšem naopak se museli popasovat s tvrdou konkurencí plného pole GT3 vozů.

Retro 1 se až na jedno malé zakopnutí po kontaktu skvěle probíjelo vpřed a využívalo i chyb soupeřů a spolehlivým, rychlým a konzistentním tempem se posouvalo výš a výš. Po polovině závodu se ustálila posádka na 8. pozici s vidinou že lepší už to nebude, ale jak nám už dříve ukázala zkušenost z endurance závodů, je vždy o co bojovat. Proto kluci nepolevili a drželi tempo. Nakonec to přineslo kýžené ovoce protože právě a naopak chyb soupeřů umožnili posun ještě o další 4 místa vpřed. Nakonec tak dokázali dojet na fantastickém 4. místě!

Retro 2 zpočátku doplatilo v druhém splitu na nepříjemný kontakt s vracejícím se soupeřem na trať a rozhodlo se s neopraveným mírně poškozeným vozem pokračovat. Ukázalo se to jako dobrá volba a ztráta 4 minut oprav v boxech by byla horší. Po té všichni tři jezdci netradičně opustili taktiku bezpečně rychlého tempa a začalo se opravdu tvrdě závodit. Parádním výkonem, a s nespočtem předjížděcích manévrů, chyb soupeřů se nakonec ukořistilo 9. místo v absolutním pořadí! Kvalitní výkon podtrhuje fakt, že jezdci nechybovali i při 110% nasazení krom jediné mini chybičky po celou dobu zbývajících 10 hodin.

Jsem opravdu hrdý na výkon obou posádek, ukázali jsme sílu a duch týmu Retro Motorsport!

Jan Mild: „Tohle jsem už dlouho za těch x roků, co se věnujeme endurance závodům, opravdu nezažil. Nějak jsme se v tichosti hecli a osobně si fakt nepamatuju, že bych někdy takový tempo v týmovce jel. Bylo to riskantní, ale povedlo se. Za mě z toho průšvihu po pár prvních kolech a propadu takřka na konec pole úplně nečekanej a vydřenej výsledek. Ostatně odpovídají tomu i průměrný časy na kolo, který patřily k tomu lepšímu na serveru.“

Josef Vaculčík: „Toto nebyl Endurance závod, kdy se jede hlavou. Charlee mi v prvním stintu z legrace zahlásil, že pitwall požaduje 20 kvalifikačních kol. Tak jsem se o ně celou dobu snažil. Ano, s ohledem na management pneumatik, které v posledním buildu mají úplně jiné a pro mě žádoucí vlastnosti. I přesto jsem jel na své maximum. Snad kromě části třetího stintu, kdy jsem se na brzdách přetočil a ztratil 14 sekund. Tahle chyba je jediný škraloup, který se mi během čtyř hodin za volantem povedl. Deváté místo není bedna, ale výkon byl za mě jeden z nejlepších v mé endurance statistice. Díky Retro 2 za prakticky bezchybný výkon a mega nasazení.“

Marek Liolias: „Za mně to byl pocitově velmi povedený závod. Jeli jsme lehce odlišnou strategii dvoj stintů, kdy 1 jezdec musel vydržet v autě necelé dvě hodiny. Zároveň se nám povedlo nebýt v nebezpečných situacích, i když já konkrétně jsem byl jednou roztočen – naštěstí bez poškození – a ke konci závodu hodně ulítnul Petr, který v T1 nezvládl výjezd a z pískoviště za obrubníkem byl roztočen do protější zdi – tak to při nás stálo veliké štěstí. Děkuji jak spolujezdcům v prvním týmu, tak druhému týmu za předvedené výkony. Bylo příjemné vidět na trati hned 2 naše posádky.“

Nezapomeňte se mrknout na záznamy ze závodů v sekci Special Events.